Nie CZY, a JAK publikować posty w social media

Czas czytania artykułu: 3 minuty
by Aleksandra
09.02.2023

Z aktywnością w social media jest jak z dobrze znanym powiedzeniem „Nie taki diabeł straszny jak go malują”. Nawet jeśli nie podejrzewasz siebie o zdolności copywriterskie, możesz przygotować dobrego posta na portal społecznościowy. Istotą nie jest bowiem, jak piszesz, a co masz do powiedzenia. Przejdźmy jednak do konkretów.o_czym_pisac_na_li_grafika_w_tekscie

Pierwsza i główna zasada pisania to uważność na to, jak przekazujesz treści

Zastosuj prosty i zrozumiały język. Skróty myślowe są ok, ale tylko wtedy, gdy ty je czytasz. Dla pozostałych odbiorców mogą być zagadką, która odrzuci ich od twojego przekazu. Pamiętaj też o sprawdzeniu, czy w tekście nie pojawiły się błędy ortograficzne, interpunkcyjne czy językowe. Jeśli masz wątpliwości, możesz skorzystać z korektorów online, które w szybki sposób sprawdzą ortografię i interpunkcję.

Unikaj branżowej nowomowy. Każdy obszar biznesowy operuje pewnymi sformułowaniami, które są zrozumiałe wyłącznie dla jego reprezentantów. O nowomowie urzędniczej, korporacyjnej i IT krążą już legendy 😉 Jeśli więc treść, którą chcesz przekazać musi zawierać specjalistyczne sformułowania, a chcesz z nią dotrzeć poza wąskie, branżowe grono odbiorców, postaraj się wytłumaczyć, co oznaczają. W ten sposób budujesz swój wizerunek, jako osoby, która chętnie dzieli się wiedzą i wie, jak to robić.

Druga zasada dotyczy struktury tekstu

Pamiętaj, że post publikowany w social media to nie esej. Obszerne akapity zniechęcą znaczną część odbiorców, nawet jeśli masz coś interesującego do przekazania. Zachęcam więc do przyjaznego oku ustrukturyzowania tekstu. Co to znaczy w praktyce?

Stosuj krótkie akapity i zachowuj pomiędzy nimi widoczne odstępy. Posiłkuj się checklistami, które sprawiają, że optycznie nadajemy naszym myślom porządek i ciąg logiczny. Najważniejsze elementy twojego posta podrasuj emotikonami. Nawet na LinkedInie 😉

Dorzuć hashtagi. Jeśli odpowiednio je dobierzesz, twój post może dotrzeć do większej liczby odbiorców. Możesz posiłkować się narzędziami do wyszukiwania i śledzenia popularnych hashtagów, typu RiteTag, Brand24, albo Keyhole. Jednak w sytuacji, gdy brakuje ci czasu, wystarczy prześledzić publikacje osób reprezentujących twoją branżę i zaczerpnąć od nich inspiracji w kwestii zastosowanych #.

Ostatnią rzeczą, którą warto wziąć uwagę podczas układania struktury tekstu, są badania pokazujące, że w przeważającej większości użytkownicy czytają treść w sposób przypominający literę F. Oznacza to, że clou twojej „wypowiedzi” powinno zawierać się w pierwszym i drugim akapicie. Kolejne użytkownicy jedynie skanują, skupiając się na pierwszych od lewej słowach / literach.

Trzecia zasada to zdjęcia lub grafiki, które przyciągają wzrok

Lubimy obrazki. To żaden wstyd. Nasz mózg funkcjonuje w taki sposób, że po trzech dniach ze zwykłego tekstu, który nas zainteresował, zapamiętujemy zaledwie 10 proc. Natomiast w sytuacji, gdy towarzyszu mu materiał graficzny, zapamiętujemy nawet 65 proc. treści.[i]

I to jest odpowiedni moment, aby przestrzec przed tworzeniem tzw. „koszmarków” 😉 Zadbaj o to, by grafika była przejrzysta, prosta i spójna. Możesz skorzystać z szablonów dostępnych w Canvie. Dzięki temu zyskasz nie tylko szablon, który dostosujesz do swoich potrzeb, ale też gwarancję odpowiedniego rozmiaru materiału. 

Jeśli dodajesz zdjęcia, pamiętaj, aby były dopasowane do treści. Nie dodawaj zdjęć nieostrych i o zbyt małej rozdzielczości. Takich nikt nie lubi.

O czym pisać?

Wiesz już, jak powinien wyglądać twój post. Masz narzędzia i wskazówki potrzebne do jego stworzenia. Teraz czas zastanowić się, o czym chcesz pisać, co chcesz prezentować. Pomocne w odpowiedzi na to pytanie, będzie określenie grupy, z którą chcesz się komunikować.

Zakładając, że na LinkedIn chcesz budować sieć kontaktów z osobami z branży, to wśród idealnych tematów do poruszenia będą: sukcesy twoje i twojego zespołu, ciekawe artykuły, książki lub info o nowinkach (koniecznie z twoim komentarzem), case studies, informacje o konferencjach lub szkoleniach, w których bierzesz udział jako uczestnik albo prelegent. Mniej formalne aspekty będą równie mile widziane, np. integracja zespołu, w którym pracujesz, gadżet / prezent od firmy, wspólne celebrowanie wszelkich okazji.

Jeśli jesteś liderem, menedżerem zespołu i zależy ci na dotarciu do potencjalnych kandydatów, poza tematami opisanymi powyżej, pochwal się swoim zespołem, pokaż, jak spędzacie dzień w pracy oraz jak się integrujecie po. Chwal swoich współpracowników, gdy osiągną sukces, gdy powiedzie się projekt, nad którym ostatnio pracowaliście. W ten sposób osiągniesz dużo lepsze rezultaty, gdy pojawi się okazja do powiększenia zespołu.

 

Mam nadzieję, że wskazówki, które zamieściłam w tym wpisie, pomogą ci lepiej planować i realizować aktywność w mediach społecznościowych. Jestem przekonana, że wystarczy kilka tygodni  praktyki, aby przygotowywanie postów przestało być wyzwaniem, a stało się naturalnym działaniem na rzecz budowania silnej marki osobistej.

O autorze

Aleksandra
Aleksandra, Employer Branding & Communication Specialist
Czworonogi z gatunku Canis familiaris zdecydowanie zwiększają jej poziom aktywności na świeżym powietrzu. Od 13 lat nie wyobraża sobie popołudnia bez spaceru po leśnych ostępach. Odświeżająca przechadzka sprawia, że chętnie sięga po lekturę, nie tylko tę branżową. Zaś dla totalnej odmiany włącza serial z gatunku post-apo.