3 sposoby na to jak odpocząć, żeby się nie zmęczyć

Czas czytania artykułu: 3 minuty
Agnieszka
20.01.2021

Zastanawiasz się dlaczego pomimo tego, że odpoczywasz, czujesz się zmęczony? Jak możesz uniknąć zmęczenia, które wpływa na Twoją efektywność w pracy? Dlaczego pomimo trzech kaw wypitych do południa pod koniec pracy nie możesz się skupić na spotkaniu? I dlaczego w ogóle ktoś miałby Ci mówić jak odpoczywać? Czy to nie jest to, co wszyscy robimy każdego dnia? Przecież wszyscy wiemy, jak odpoczywać i nie potrzebujemy żadnych wskazówek w tej sprawie.

Odpoczywając, chcesz, aby Twoje ciało się rozluźniło i uwolniło napięte mięśnie. Chcesz, aby Twój umysł uwolnił się od stresu i był bardziej uważny. Jest to czas, w którym Twój organizm powinien się zregenerować i naładować. Aby pracować efektywnie, trzeba odpowiednio wypocząć. Skąd więc możemy wiedzieć, że odpoczywamy prawidłowo i ładujemy naszą energię?

3_rady_na_efektywne_odpoczywanie_w_tekcie3

Jeśli po całym weekendzie leżenia na kanapie, przewijania mediów społecznościowych i oglądania całego sezonu serialu na Netflix Twoje oczy są zmęczone, bolą Cię plecy, a mięśnie są napięte i nie potrafisz się skupić ani być produktywnym, trudniej Ci zasnąć czy obudzić się wypoczętym, to przyda Ci się kilka rad, po których zastosowaniu, poczujesz się odświeżony i pełen energii.

Powyższe symptomy oznaczają problem ze skutecznym odpoczywaniem i mogą wynikać z dwóch aspektów - braku wiedzy o tym jak odpoczywać oraz przekonania wpojonego kulturowo i społecznie, że odpoczywanie oznacza lenistwo i próżniactwo, a przepracowywanie się jest normą.

Odcięcie się od takiego myślenia, pozwolenie sobie na czas wolny od pracy, czas spędzony w domu lub w bezpiecznej dla Ciebie przestrzeni, w samotności, z dala od obowiązków (niekoniecznie w fizycznej odległości od nich 😉), dekompresja ciśnienia związanego z odpowiedzialnością, danie sobie przyzwolenia na bycie „poza zasięgiem”, to warunki, które pozwolą Ci odpocząć.

3_rady_na_efektywne_odpoczywanie_w_tekcie2

Co musisz zrobić, żeby efektywnie wypocząć?

Planuj odpoczynek
Nie musisz czekać, aż poczujesz się zestresowany lub wyczerpany, aby odpocząć. Pamiętaj, że jest to ważne dla zdrowego ciała, silnego umysłu i wydajnej pracy. Zadbaj o regularny harmonogram snu - przeciętny dorosły potrzebuje go około 7-8 godzin dziennie, żeby się zregenerować. Zaplanuj dzień, tak, żebyś miał czas tylko dla siebie.

Zadbaj o otoczenie
Dopasuj ilość czasu snu do własnych potrzeb. Wybierz dodatkowy rodzaj odpoczynku według własnych preferencji. Żeby je poznać wsłuchaj się we własny organizm, zaobserwuj siebie, oddech, reakcje ciała na bodźce, a potem w trakcie odpoczynku skup na tym całą swoją energię. Uważaj na otoczenie - materiał pościeli, rodzaj dźwięków wokół, kolor ścian, jedzenie, zapach - dobierz te, które zapewniają Ci spokój. Jeśli czujesz się w jakimś otoczeniu nieswojo, nie zapewni Ci to efektywnego odpoczynku.

Skup się na sobie
Naprawdę zrozum i zastanów się, czego dokładnie potrzebuje Twoje ciało, jak lubisz odpoczywać, jaki jest Twój ulubiony dźwięk lub rodzaj ćwiczeń. Robiąc to, masz większą szansę, aby w pełni zresetować swój umysł i ciało. Nie każda metoda działa dla każdego. Dlatego poniższe potraktuj jako podpowiedź ale pamiętaj, aby zawsze zadbać o oba aspekty.

3_rady_na_efektywne_odpoczywanie_wtekscie4


O autorze

Agnieszka
Agnieszka, team leader w dziale AP Finansów Demant
Z Demant związana od 2014 roku, gdy Dział Finansów liczył sobie zaledwie 8 osób. Zarażona fascynacją liczbami i procesami księgowymi przez siostrę, kontynuuje swoją drogę zdobywając kwalifikacje zawodowe w zakresie rachunkowości, zarządzania i systemów księgowych. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego, kierunku europeistyka, której pasją jest historia współczesna, biografie i literatura faktu. Jako członek Rady Pracowniczej w Demant przenosi w czyn troskę o środowisko pracy i współpracowników. Prywatnie szczęśliwa mama dwóch córek w wieku szkolnym uwielbiająca jazdę na rowerze.